Bezpieczeństwo i zapobieganie korozji galwanicznej
Transformator izolacyjny eliminuje wszelką ciągłość elektryczną pomiędzy zasilaniem brzegowym AC a łodzią. Ma to zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa i eliminuje potrzebę stosowania izolatorów galwanicznych i alarmów polaryzacji.
W przypadku normalnej instalacji na lądzie bezpieczeństwo jest oczywiste. W przypadku zwarcia lub upływu prądu do ziemi przepali się bezpiecznik lub zadziała GFCI (Ground Fault Current Interrupter). Podłączenie przewodu uziemiającego zasilania z lądu do metalowych części łodzi spowoduje korozję galwaniczną (patrz poniżej). Doprowadzenie na pokład tylko przewodu pod napięciem i przewodu neutralnego prowadzi do sytuacji niebezpiecznej, ponieważ GFCI nie zadziała, a bezpiecznik nie przepali się w przypadku zwarcia z metalową częścią łodzi.
Korozja galwaniczna występuje, gdy dwa niepodobne do siebie metale będące w kontakcie elektrycznym są jednocześnie wystawione na działanie cieczy przewodzącej prąd elektryczny. Woda morska i, w mniejszym stopniu, woda słodka są takimi płynami. Ogólnie rzecz biorąc, bardziej
bardziej aktywny stop pary koroduje preferencyjnie, podczas gdy mniej aktywny (bardziej szlachetny) materiał jest chroniony katodowo. Szybkość korozji galwanicznej jest funkcją kilku zmiennych, w tym stosunku powierzchni, przewodności cieczy, temperatury, natury materiałów, itp.
Nieporozumieniem jest, że korozja galwaniczna występuje tylko w kadłubach metalowych i aluminiowych. W rzeczywistości może ona wystąpić na każdej łodzi, gdy tylko część metalowa (wał i śruba napędowa) znajdzie się w kontakcie z wodą. Korozja galwaniczna spowoduje szybko rozpuści anody protektorowe i zaatakuje wał, śrubę napędową i inne metalowe części mające kontakt z wodą, gdy tylko łódź zostanie podłączona do zasilania z lądu.
Dlatego kuszące może być niepodłączanie przewodu uziemiającego: jest to jednak bardzo niebezpieczne, ponieważ GFCI nie zadziała, a bezpiecznik nie zadziała w przypadku zwarcia z metalową częścią łodzi.
Najlepszym rozwiązaniem, aby uniknąć korozji galwanicznej i jednocześnie zapobiec niebezpiecznym sytuacjom, jest zainstalowanie
Transformator Izolacyjny do podłączenia do zasilania z lądu.
Transformator izolacyjny eliminuje wszelką ciągłość elektryczną pomiędzy zasilaniem z lądu a łodzią. Zasilanie z lądu jest doprowadzane do strony pierwotnej transformatora, a statek jest podłączony do strony wtórnej.
Transformator izolacyjny całkowicie izoluje łódź od uziemienia nabrzeżnego. Poprzez podłączenie wszystkich metalowych części do wyjścia neutralnego po stronie wtórnej transformatora, GFCI zadziała lub bezpiecznik przepali się w przypadku zwarcia.
Miękki start jest standardową funkcją transformatora izolacyjnego Victron Energy. Zapobiega on przepaleniu bezpiecznika zasilania nabrzeżnego z powodu prądu rozruchowego transformatora, co mogłoby nastąpić w innym przypadku.
Zaleca się również, dla zapewnienia optymalnego bezpieczeństwa, podłączenie wtórnego przewodu neutralnego transformatora do uziemienia, gdy łódź znajduje się poza wodą.
3600 Watt Auto 115/230 V
Model ten automatycznie przełącza się na zasilanie 115 V lub 230 V, w zależności od napięcia wejściowego.
Zasilanie 88 V - 130 V: przełącza się na zasilanie 115 V
Zasilanie 185 - 250 V: przełącza się na zasilanie 230 V.
Wskazówka: Napięcie wejściowe prądu zmiennego jest podnoszone na wyjściu prądu zmiennego w stosunku 1:1,05.